22.07.2016 r.
4 min

Błąd w treści świadectwa pracy

Ekspert PCKP

Skopiuj link
22.07.2016r.
4 min

Prawo sprostowania świadectwa pracy

Świadectwo pracy stanowi oświadczenie wiedzy pracownika. Swoją treścią obejmuje informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracownika wynikających ze stosunku pracy oraz uprawnień z ubezpieczenia społecznego.

Przepisy Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 roku w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz. U. z 1996 roku, Nr 60, poz. 282 z póź. zm.) szczegółowo określają treść świadectwa pracy oraz zasady i tryb jego wydawania i prostowania.

Prawo żądania sprostowania świadectwa pracy w sposób wyraźny zostało przyznane pracownikowi. Zgodnie z art. 97 § 21 kodeksu pracy pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa. W razie nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.

Ustawodawca nie przyznał analogicznego uprawnienia pracodawcy. Jednakże nie oznacza to, iż nie jest on uprawniony do sprostowania wydanego przez siebie świadectwa pracy. W doktrynie i praktyce prawa pracy przyjmuje się, iż jeżeli błąd jest oczywisty, nie dotyczy kwestii spornych i został wykryty przez pracodawcę, pracodawca może sprostować świadectwo pracy. W takim przypadku nie ma konieczności składania przez pracownika wniosku o sprostowanie świadectwa pracy.

Sprostowanie

Prostując, z własnej inicjatywy, świadectwo pracy pracodawca obowiązany jest wydać nowe świadectwo pracy. Powinno ono zostać opatrzone faktyczną datą jego wystawienia. Sprostowane świadectwo pracy nie powinno zawierać adnotacji o treści „sprostowanie” lub „korekta”. Przepisy prawa nie przewidują bowiem umieszczenia w świadectwie pracy – bez względu na to czy z wnioskiem wystąpił pracownik, czy pracodawca prostuje je z własnej inicjatywy – dopuszczalności użycia zwrotu „sprostowanie”, „korekta”, a także nie uprawniają do zamieszczenia w informacjach uzupełniających wyjaśnień w przedmiocie sprostowania.

Przekazanie sprostowanego świadectwa pracy pracownikowi

Sprostowane świadectwo pracy powinno zostać wydane pracownikowi. Pracodawca powinien wysłać je listem poleconym na wskazany przez pracownika adres lub – w przypadku trudności w skontaktowaniu się z pracownikiem – na ostatni znany mu adres pracownika.

Do sprostowanego świadectwa pracy powinno zostać załączone pismo obejmujące informację, które elementy świadectwa pracy zostały poprawione, oraz wyjaśnienie, na czym polegało dokonane przez pracodawcę sprostowanie świadectwa pracy. Ponadto pismo powinno zawierać prośbę o zwrot uprzednio wydanego świadectwa pracy. Jednakże należy zaznaczyć, iż zwrot pierwotnego świadectwa pracy zależy wyłącznie od dobrej woli pracownika i nie ma środków prawnych, które zobowiązywały go do tego.

Kopię wydanego świadectwa pracy pracownica powinien umieścić kopię wydanego świadectwa pracy wraz z kopią wysłanego do pracownika pisma wyjaśniającego zaistniałą sytuację. W aktach osobowych pracownika powinna zostać także umieszczona również notatka dotycząca okoliczności wykrycia w świadectwie pracy błędu wymagającego sprostowania.