23.09.2016 r.
3 min

Czy pracodawca może kontrolować zawartość firmowych skrzynek pocztowych?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
23.09.2016r.
3 min

Tajemnica korespondencji jako dobro osobiste

Kodeks pracy nie reguluje kwestii prawa pracodawcy do kontroli korespondencji e-mail pracownika. Jedynie art. 111 k.p. nakłada na pracodawcę obowiązek poszanowania godności i innych dóbr osobistych pracownika. Tajemnica korespondencji stanowi jedno z dóbr osobistych każdego człowieka (art. 23 k.c.) i podlega ochronie prawnej. Osoba, której dobro osobiste zostało zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania. Natomiast w przypadku jego naruszenia poszkodowany może żądać usunięcia skutków naruszenia, a także zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny (art. 24 k.c.).

Podmiot naruszający dobra osobiste może uchylić się od odpowiedzialności, jeżeli wykaże brak bezprawności swojego działania. Do okoliczności wyłączających bezprawność naruszenia dóbr osobistych zalicza się działanie w ramach porządku prawnego, tj. działanie dozwolone przez obowiązujące przepisy prawa, wykonywanie prawa podmiotowego, zgodę pokrzywdzonego oraz działania w ochronie uzasadnionego interesu (zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 30 września 2008 roku, II CSK 144/08)

Prawo do kontrolowania korespondencji służbowej

Udostępniony pracownikowi przez pracodawcę komputer oraz adres poczty elektronicznej stanowią własność pracodawcy. Pracownik ma przy ich pomocy wykonywać swoje obowiązki służbowe. Zatem wysyłając wiadomości e-mail ze służbowej skrzynki pocztowej pracownik prowadzi korespondencję w imieniu pracodawcy. Uzasadnia to prawo wglądu pracodawcy w treść e-maili wysyłanych przez pracownika. Jednakże przedmiotem jego zainteresowania mogą być tylko wiadomości służbowe.

Pracodawca nie może zapoznać się z prywatną korespondencją pracownika, mimo że jest ona wysyłana ze służbowego komputera przy wykorzystaniu służbowej skrzynki pocztowej. Jeżeli pracownik korzysta z prywatnej skrzynki pocztowej na służbowym komputerze to pracodawca nie jest uprawniony do zapoznania się z treścią korespondencji wysyłanej oraz gromadzonej na tej skrzynce.

W przypadku gdy pracownik służbową korespondencję odbiera i wysyła ze swojego prywatnego komputera, pracodawca nie może skontrolować tego komputera. Może on natomiast zabronić pobierania służbowej poczty na prywatny komputer. Pracodawca ma także prawo ustawić na serwerze poczty przychodzącej opcję, która pozwoli zachować na nim treść przychodzących i wysyłanych wiadomości oraz zapewni pracodawcy dostęp do nich.

Informacja o monitoringu korespondencji

Pracodawca obowiązany jest poinformować pracowników o monitorowaniu wysyłanej i otrzymywanej korespondencji oraz o obowiązujących u niego zasadach korzystania ze służbowej skrzynki pocztowej. Udzielenie takiej informacji pozwoli mu uniknąć odpowiedzialności z tytułu naruszenia dóbr osobistych.

Ze względów dowodowych informacja powinna zostać przekazana pracownikowi na piśmie. Może ona zostać zawarta w umowie o pracę, regulaminie pracy lub układzie zbiorowym pracy. Pracodawca może także stworzyć własny regulamin korzystania z poczty służbowej.