02.04.2013 r.
3 min

Dodatkowy urlop wypoczynkowy pracownika niepełnosprawnego w informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia

Ekspert PCKP

Skopiuj link
02.04.2013r.
3 min

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 127 poz. 721 ze zmianami oraz z 2012 r. poz. 1456) osobie zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym, zaś prawo do pierwszego urlopu dodatkowego osoba niepełnosprawna nabywa po przepracowaniu jednego roku po dniu zaliczenia jej do jednego z tych stopni niepełnosprawności.

Z kolei art. 29 § 3 pkt 3 zobowiązuje pracodawcę do udzielenia pracownikowi pisemnej informacji m.in. o wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego. Udzielenie tej informacji powinno nastąpić nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, a w przypadku zmiany wymiaru przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego (np. zmianie wymiaru urlopu wypoczynkowego z uwagi na przekroczenie 10-letniego stażu pracy z 20 dni na 26 dni w roku kalendarzowym) – niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian, a w przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu – nie później niż do dnia rozwiązania umowy.

W przypadku pracownika o umiarkowanym bądź znacznym stopniu niepełnosprawności, który przepracował już jeden rok od dnia zaliczenia go do jednego ze stopni niepełnosprawności, dodatkowy urlop wypoczynkowy zwiększa wymiar podstawowego urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi w oparciu o przepisy art. 154 § 1 pkt 1 lub 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zmianami oraz z 2012 r. poz. 908). W konsekwencji takiemu pracownikowi przysługuje – odpowiednio – 30 lub 36 dni urlopu wypoczynkowego w roku kalendarzowym. W tym stanie rzeczy informacja o dodatkowych warunkach zatrudnienia powinna informować pracownika niepełnosprawnego uprawnionego do urlopu dodatkowego nie tylko o urlopie wypoczynkowym wynikającym z przepisów Kodeksu pracy, ale również o dodatkowym urlopie przysługującym z uwagi na niepełnosprawność. Dopiero bowiem takie brzmienie informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia będzie odzwierciedlać wymiar przysługujących konkretnemu pracownikowi uprawnień urlopowych.

Dopełnienie obowiązku poinformowania pracownikowi o wymiarze przysługującego urlopu wypoczynkowego może nastąpić również poprzez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy. W takim przypadku informację będzie wskazywała – odpowiednio – art. 154 § 1 pkt 1 lub pkt 2 Kodeksu pracy oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Zobacz szkolenia: