23.02.2017 r.
4 min

Likwidacja obowiązku wydawania świadectwa pracy po upływie 24 miesięcy zatrudnienia

Ekspert PCKP

Skopiuj link
23.02.2017r.
4 min

Odpowiedź:

Art. 97 § 11 k.p., w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2017 roku, nakładał na pracodawcę obowiązek wydania pracownikowi, z którym pozostaje w stosunku pracy na podstawie umowy o pracę na okres próbny lub umowy o pracę na czas określony, świadectwa pracy obejmującego zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów zawartych w okresie 24 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia pierwszej z tych umów. Pracodawca powinien był uczynić zadość temu obowiązkowi w dniu upływu rzeczonego terminu. Jeżeli jednak rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed datą upływu 24 miesięcy przypadało po upływie tego terminu, świadectwo pracy miało zostać wydane w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę (art. 97 § 12 k.p.).

Z dniem 1 stycznia 2017 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz. U. z 2016 r., poz. 2255), zwanej dalej ustawą nowelizującą, zmianie uległa treść art. 97 § 1 – 13 k.p. Obecnie przepisy te nie nakładają na pracodawcę obowiązku wydania świadectwa pracy po upływie 24 miesięcy zatrudnienia.

Z dyspozycji art. 22 ust. 1, 2 ustawy nowelizującej wynika, iż jeżeli w dniu wejścia w życie tej ustawy nie upłynął termin na wydanie świadectwa pracy, o którym mowa w art. 97 § 11 k.p., w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją, pracodawca obowiązany jest wydać pracownikowi świadectwo pracy za zakończone w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej okresy zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy. Z przedmiotowego obowiązku pracodawca powinien się wywiązać w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej, czyli do 30 czerwca 2017 r.

Niezależnie od nałożenia na pracodawcę obowiązku wydania świadectwa pracy za zakończone w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej okresy zatrudnienia, za które dotychczas nie wydano świadectwa pracy, ustawodawca przyznał pracownikowi prawo żądania wydania świadectwa pracy za rzeczone okresy. Przedmiotowe żądanie powinno zostać złożone na piśmie przed upływem 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej. W takim wypadku pracodawca obowiązany jest wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku pracownika (art. 22 ust. 2 ustawy nowelizującej).

Należy zauważyć, iż ustawodawca przewidział zastosowanie nowych zasad wydania świadectwa pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy na okres próbny lub na czas określony trwających w dniu 1 stycznia 2017 r., które uległy rozwiązaniu lub wygaśnięciu. Zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy nowelizującej do wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy zawartego na podstawie umowy o pracę na okres próbny lub na czas określony trwającej w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy art. 97 § 1-13 k.p. w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą.

Radca Prawny

Dominika Zarzycka-Dudek

[email protected]

 

Masz pytanie? Napisz do naszego Eksperta

[email protected]