30.03.2015 r.
4 min

Odpowiedzialność wykroczeniowa za naruszenie obowiązku wydania świadectwa pracy

Ekspert PCKP

Skopiuj link
30.03.2015r.
4 min

Kiedy i w jaki sposób należy wydać świadectwo pracy?

Wskazany powyżej obowiązek wynika wprost z art. 97 kodeksu pracy. W przepisie tym odnajdziemy sytuacje, w który należy pracownikowi wystawić i wydać świadectwo pracy oraz ogólną treść tego dokumentu, szczegóły natomiast – w rozporządzeniu MPiPS z dnia 15.05.1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Świadectwo pracy kończące zatrudnienie wydaje się w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy (§ 1a rozporządzenia). Jeżeli wydanie świadectwa pracy we wskazanym powyżej terminie nie jest możliwe pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu, przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza je w inny sposób.

Komu przekazać świadectwo pracy?

Zasadą jest wydawanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie upoważnionej przez tego pracownika na piśmie (§ 2.1 rozporządzenia)

W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy z powodu śmierci pracownika, pracodawca sporządza świadectwo pracy i włącza je do akt osobowych zmarłego pracownika. Z wnioskiem o wydanie przez pracodawcę świadectwa pracy może wystąpić członek rodziny zmarłego pracownika, a także inna osoba będąca spadkobiercą tego pracownika.
Odpowiedzialność wykroczeniowa

Jak wynika z art. 282 § 1 pkt 3 kodeksu pracy kto wbrew obowiązkowi nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł. Grzywna może być nałożona na osobę odpowiedzialną w postępowaniu mandatowym lub też w wyniku skierowania wniosku o ukaranie do sądu karnego.

Podkreślenia wymaga fakt, iż od 2007r. w prawie pracy obowiązuje pojęcie tzw. recydywy, co może mieć wpływ na podwyższenie grzywny. Z taką sytuacją będziemy mieli do czynienia w przypadku gdy ukarany dwukrotnie za wykroczenie przeciwko prawom pracownika popełnia ponownie takie wykroczenie w ciągu dwóch lat od ostatniego ukarania.

Inne konsekwencje…

Niezależnie od odpowiedzialności wykroczeniowej pracodawca może ponieść także odpowiedzialność odszkodowawczą. Zgodnie bowiem z art. 99 kodeksu pracy pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Istotne jest tu jednak wystąpienie po pierwsze szkody, po drugie natomiast – związku przyczynowego między niewydaniem świadectwa pracy a szkodą (vide SN: z 10 listopada 1978 r., I PRN 107/78, OSNCP 1979 nr 4, poz. 83). Zgodnie z przywołanym orzeczeniem, to pracownik ma wykazać wystąpienie przesłanek uprawniających go do otrzymania odszkodowania. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.

Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi podstawę do zmiany tego świadectwa.

Pamiętaj!

Wystawienie świadectwa pracy i przekazanie go osobie uprawnionej to obowiązek nałożony na zatrudniającego. Niezależnie więc od ustnych uzgodnień z pracownikiem dotyczących odebrania przez niego świadectwa pracy w konkretnym dniu, to pracodawca odpowie za naruszenie. Jeśli więc pracownik nie odbiera tego dokumentu, wyślij świadectwo za pośrednictwem poczty, dla celów dowodowych – za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.