Projekt ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług z dnia
Zgodnie z art. 23 ust. 1 w/w dyrektywy „Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 18 czerwca 2016 r. Niezwłocznie informują o tym Komisję.” Aktualnie procedowany jest projekt ustawy z 04.12.2015 r. (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów – UC40) implementujący powołaną powyżej Dyrektywę do polskiego porządku prawnego. W uzasadnieniu czytamy m.in. „w celu ustanowienia jednej kompleksowej regulacji dotyczącej kluczowych zagadnień związanych z delegowaniem pracowników w ramach świadczenia usług, projekt ustawy obejmuje zagadnienia normowane dyrektywą podstawową oraz dyrektywą 2014/67/UE.
W konsekwencji oznacza to zamieszczenie w niniejszym projekcie zarówno przepisów wdrażających dyrektywę podstawową (poprzez przeniesienie ich z ustaw obowiązujących), jak również ustanowienie nowych regulacji, stanowiących implementację dyrektywy 2014/67/UE. (…)”
Planowany zakres ustawy
Dostosowując polskie prawo do rozwiązań wspólnotowych w projekcie proponuje się ujęcie następujących zagadnień:
- delegowanie pracowników na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
w ramach świadczenia usług, - kontrola przestrzegania przepisów o delegowaniu pracowników
- realizacja obowiązków informacyjnych związanych z delegowaniem pracowników,
- współpraca z właściwymi organami innych państw członkowskich dotyczącej delegowania pracowników,
- ochrona pracowników delegowanych na i z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Do projektu szereg uwag wniósł Główny Inspektorat Pracy oraz Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (w zakresie niejednoznacznego wskazania katalogu danych osobowych).
Podstawowe pojęcia
W projekcie ustawy pojawiają się także definicje związane z delegowaniem:
- państwo członkowskie,
- pracodawca delegujący pracownika na terytorium / z terytorium RP,
- pracownik delegowany na terytorium / z terytorium RP,
Warto zwrócić uwagę na definicje bezpośrednio związane z wysyłaniem do pracy do innych państw członkowskich UE. Pracodawca delegujący pracownika z terytorium RP to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium RP, kierujący tymczasowo pracownika do pracy na terytorium innego państwa członkowskiego:
- w związku z realizacją umowy zawartej przez tego pracodawcę
z podmiotem prowadzącym działalność na terytorium innego państwa członkowskiego, - do zagranicznego oddziału (filii) tego pracodawcy,
- jako agencja pracy tymczasowej.
Pracownik delegowany natomiast to osoba tymczasowo skierowana do pracy na terytorium innego państwa członkowskiego przez pracodawcę delegującego pracownika z terytorium RP.
Planowana data wejścia w życie ustawy to 01.05.2016r.