20.04.2015 r.
2 min

Podróż służbowa pracownika zatrudnionego w podmiocie nienależącym do sfery budżetowej a podatek dochodowy od osób fizycznych

Ekspert PCKP

Skopiuj link
20.04.2015r.
2 min

Kwestie związane ze zwrotem wydatków poniesionych przez pracownika w związku z podróżą służbową zostały uregulowane dla pracowników państwowych lub samorządowych jednostkach sfery budżetowej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Natomiast kwestie zwrotu wydatków pracownikom zatrudnionym przez pracodawców spoza sfery budżetowej regulują przepisy prawa zakładowego obowiązujące w konkretnym zakładzie. W myśl przepisów kodeksy pracy warunki wypłacania pracownikowi należności z tytułu podróży służbowej powinny być określone bowiem w układzie zbiorowym, regulaminie wynagradzania lub w umowie o pracę. Dopiero w przypadku braku takich uregulowań w przepisach prawa zakładowego pracodawca spoza sfery budżetowej powinien stosować również rozwiązania wynikające z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r.

Podkreślenia jednak wymaga, iż zwrot pracownikom wydatków poniesionych w związku z odbywaną podróżą służbową, co do zasady, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu. Ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, korzystają jedynie diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika oraz podróży osoby niebędącej pracownikiem. W każdym jednak przypadku zwolnienie obejmuje wskazane powyżej świadczenia jedynie do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.