10.07.2015 r.
3 min

Urlop dodatkowy pracownika niepełnosprawnego w treści świadectwa pracy

Ekspert PCKP

Skopiuj link
10.07.2015r.
3 min

Z rozporządzenia z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania wynika natomiast, że pracodawca ma obowiązek wskazać w treści świadectwa pracy informację o wykorzystaniu przez pracownika urlopu wypoczynkowego w roku ustania stosunku pracy. Informację w tym zakresie pracodawca zamieszcza przede wszystkim w ust. 4 pkt 1 świadectwa pracy, w którym wskazuje liczbę dni i godzin „normalnego” urlopu wypoczynkowego wykorzystanego w naturze lub za który wypłacono ekwiwalent pieniężny.

W treści świadectwa pracy pracodawca powinien odnieść się również w ust. 4 pkt 9 do „dodatkowego” urlopu wypoczynkowego wykorzystanego przez pracownika. Dodatkowym urlopem wypoczynkowym jest bez wątpienia urlop przysługujący pracownikowi w związku z orzeczonym umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności. Urlop ten przysługuje pracownikowi w roku, w którym nabywa do niego po raz pierwszy prawo, w pełnym wymiarze 10 dni, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i niezależnie od tego, czy utraci orzeczony stopnień niepełnosprawności w trakcie tego samego roku.

W przypadku ustania zatrudnienia w kolejnym roku kalendarzowym, urlop ten powinien być ustalony już proporcjonalnie do okresu przepracowanego.

Jeżeli zatem pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czas pracy nabywa prawo do pierwszego w życiu dodatkowego urlopu z dniem na przykład 11 sierpnia 2015 r., to w tym roku ma prawo do pełnych 10 dni nawet wówczas, gdy stosunek pracy ustanie z dniem 15 grudnia 2015 r. lub też w dacie tej utraci orzeczony umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności. Jeżeli natomiast stosunek pracy rozwiąże się już w kolejnym roku kalendarzowym, urlop ten, podobnie jak „normalny” urlop wypoczynkowy, powinien zostać ustalony proporcjonalnie do okresu zatrudnienia.

Przekładając powyższe zasady na treść świadectwa pracy należy uznać, że w ust. 4 pkt 1 świadectwa pracy pracodawca odnosi się do „normalnego” urlopu wypoczynkowego, natomiast w ust. 4 pkt 9 pracodawca powinien wskazać dodatkowy urlop wypoczynkowy ustalony według wskazanych wyżej zasad. Stanowisko takie wyraziła Inspekcja Pracy w piśmie z dnia 27 maja 2015 r., znak GNP-364-072-11-2/15, w którym podkreślono, że „konieczność odrębnego ustalenia wymiaru urlopu dodatkowego wynika z przepisów dotyczących świadectw pracy, które przewidują obowiązek zawarcia w świadectwie pracy informacji o wykorzystanym urlopie dodatkowym”.