21.05.2019 r.
5 min

Co zmieniło się w stosowaniu monitoringu pomieszczeń w zakładzie pracy po 4 maja 2019 roku?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
21.05.2019r.
5 min

Monitoring pomieszczeń zakładowej organizacji związkowej:

Od 25 maja 2018 r., dodany art. 222 § 1 kodeksu pracy, zezwala pracodawcy wprowadzić szczególny nadzór nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring), jeżeli jest to niezbędne do:

  • zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub
  • ochrony mienia lub
  • kontroli produkcji lub
  • zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Z dniem 4 maja 2019 r., do ww. przepisu dodany został § 11, w którym ustawodawca jednoznacznie wskazał, iż monitoring nie obejmuje pomieszczeń udostępnionych zakładowej organizacji związkowej. Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy nowelizującej, „monitoring pomieszczeń związkowych rodzi duże prawdopodobieństwo naruszenia zasady wolności i niezależności związków zawodowych.” W związku z powyższych możliwość monitorowania tych pomieszczeń, bez względu na cel, została wyeliminowana.

Uwaga na przepisy przejściowe:

Pracodawca, który w dniu 4 maja 2019 r. (tj. w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej) stosuje monitoring pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej, musi zaprzestać stosowania monitoringu takich pomieszczeń w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zmian, o czym niezwłocznie informuje zakładową organizację związkową.

Podstawa prawna: art. 163 ust. 1 ustawy nowelizującej.

Monitoring pomieszczeń sanitarnych:

Do kodeksu pracy, już w 2018 roku wprowadzona została regulacja, zgodnie z którą, co do zasady, monitoring nie obejmuje pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek oraz palarni. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne do realizacji celu, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia lub kontroli produkcji lub zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Ponadto stosowanie monitoringu pomieszczeń sanitarnych nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.

Z dniem 4 maja 2019 r., w art. 222 § 2 kodeksu pracy, ustawodawca wprowadził kolejny warunek stosowania monitoringu pomieszczeń sanitarnych, zgodnie z którym monitoring tych pomieszczeń wymaga uzyskania uprzedniej zgody zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa – uprzedniej zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Tym samym monitoring pomieszczeń sanitarnych został poddany dodatkowym obostrzeniom, w celu wzmocnienie ochrony prywatności pracowników. Z uzasadnienia projektu ustawy nowelizującej wynika, iż przeprowadzając wymagane uzgodnienia, pracodawca zyska możliwość przekonania pracowników (w tym związków zawodowych) do stosowania ww. monitoringu w przypadku, gdy przemawiają za tym potrzeby pracodawcy (oraz gdy nie naruszy to godności i innych dóbr osobistych pracowników).

Uwaga na przepisy przejściowe:

Pracodawca, który w dniu 4 maja 2019 r. (tj. w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej) stosuje monitoring pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek oraz palarni, musi uzyskać zgodę na dalsze stosowanie monitoringu zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa – zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy, nie później niż w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

W terminie 3 dni od dnia odmowy udzielenia zgody albo od dnia upływu 30-dniowego terminu na jej udzielenie, pracodawca musi zaprzestać stosowania monitoringu takich pomieszczeń, o czym niezwłocznie informuje zakładową organizację związkową albo przedstawicieli pracowników.

Podstawa prawna: art. 163 ust. 2 ustawy nowelizującej.