21.03.2021 r.
2 min

Czy nowo zatrudniony pracownik ma obowiązek składać PIT-2?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
21.03.2021r.
2 min

PIT-2 stanowi oświadczenie pracownika składane zakładowi pracy, na podstawie którego pracodawca zostaje zobowiązany do pomniejszenia zaliczki na podatek dochodowy o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej ustawą).

W PIT-2 pracownik oświadcza, iż:

  • nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika;
  • nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną;
  • nie osiąga dochodów z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy, oraz z najmu lub dzierżawy, od których jest on obowiązany opłacać zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy;
  • nie otrzymuje świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
  • ten zakład pracy jest właściwy do stosowania zmniejszenia (art. 32 ust. 3 ustawy).

Z dyspozycji art. 32 ust. 3 ustawy wynika, iż PIT-2 powinien zostać złożony przez pracownika przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym. Nie ma potrzeby jego ponownego składania, jeżeli stan faktyczny wynikający ze złożonego w latach poprzednich oświadczenia nie uległ zmianie. Natomiast w sytuacji gdy stan faktyczny, którego dotyczyło oświadczenie, zmienił się i pracownik powiadomi zakład pracy o tej zmianie, pracodawca nie ma obowiązku pomniejszania zaliczki.

Powyższe prowadzi do wniosku, iż na nowo zatrudnionym pracowniku nie ciąży powinność składania PIT-2. Jeżeli nie złoży rzeczonego oświadczenia, zakład pracy nie odlicza ulgi.