Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych bądź pozostawionych do dyspozycji pracownika. Ponadto w oparciu o art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej płatnik, który nie wykonał należycie swoich obowiązków odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Na tej podstawie należy uznać, że pobranie od pracowników i przekazanie do organu podatkowego zawyżonej kwoty zaliczki za dany miesiąc nie zwalnia płatnika z obowiązku pobrania i wpłacenia w prawidłowej wysokości zaliczek w miesiącach następnych. Dlatego też w trakcie roku płatnik sam nie może skorygować popełnionego błędu i zwrócić pracownikowi nienależnie pobranego podatku.
Rozliczenie nieprawidłowości zostanie dokonane w rocznym zeznaniu podatkowym.