13.10.2020 r.
4 min

Czy przekazanie pracownikom gadżety reklamowe stanowią przychód ze stosunku pracy?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
13.10.2020r.
4 min

Jeszcze do niedawna organy podatkowe przyjmowały, iż gadżety reklamowe, którymi pracodawcy obdarowali swoich pracowników, stanowią przychód ze stosunku pracy. Przy czym w określonych przypadkach był on zwolniony z podatku dochodowego. Jak wyjaśnił bowiem Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji indywidualnej z 13 sierpnia 2007 r., nr DM/415-20/07/MZ: „Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pracownicy są zobowiązani do noszenia ubiorów – koszulek, czapek, polarów, kurtek, koszul, krawatów – zawierających nadruki loga firmy lub produktu firmy przekazanych im nieodpłatnie, na szkoleniach, targach, seminariach oraz wizytując klientów. Ubrania takie stanowią więc ubiór służbowy, wyposażony w charakterystyczne cechy firmy i tym samym pozbawiony charakteru ubioru osobistego, W związku z powyższym, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość ww. ubioru przekazanego pracownikom jest zwolniona z podatku. Natomiast w stosunku do gadżetów reklamowych – kubków, termosów, koców, kalendarzy, długopisów, piór, portfeli itp. – przekazywanych nieodpłatnie pracownikom, zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym ww. przedmioty stanowić będą przychód pracownika. Przytoczone przez Spółkę zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych z art. 21 ust. 1 pkt 68a nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym, a taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowym stanie faktycznym. Powyższe świadczenia stanowią więc przychód pracowników Spółki.”.

Kluczowe znaczenie dla zmiany oceny charakteru świadczenia w postaci obdarowania pracowników przez pracodawcę gadżetami reklamowymi miał wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13. Trybunał uznał bowiem, iż oświadczenie może zostać uznane za przychód ze stosunku pracy, jeżeli łącznie spełnia następujące warunki:

  • świadczenie zostało spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie);
  • świadczenie zostało spełnione w interesie pracownika (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosło mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść;
  • korzyść uzyskana przez pracownika jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Świadczenie w postaci obdarowania pracowników przez pracodawcę gadżetami reklamowymi nie spełnia pierwszych dwóch cech uznania świadczenia za przychód ze stosunku pracy. Nie jest ono zatem przychodem ze stosunku pracy.

Powyższe potwierdził Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 18 września 2015 r., nr DD3.8222.2.383.2015.KDJ. Uznał on bowiem, iż: „Trudno bowiem mówić zarówno o dobrowolności przyjęcia zestawu startowego przez pracowników, jak i o przekazaniu go przez Wnioskodawcę w interesie pracowników. Jedynie ostatni warunek można byłoby uznać za spełniony, gdyż Wnioskodawca zapewne zna wartość zestawu startowego i z łatwością mógłby przypisać jego wartość każdemu z wyposażonych w ten zestaw pracowników. Nie jest to jednak wystarczające kryterium do ustalenia po stronie pracowników przychodu w rozumieniu ustawy.”.