03.10.2021 r.
3 min

Czy wysłane przez pracodawcę przesyłką poleconą oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę wywoła skutki prawne?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
03.10.2021r.
3 min

Oświadczenie złożone przez pracodawcę powinno być przekazane pracownikowi w taki sposób, aby pracownik miał realną możliwość zapoznać się z jego treścią. Co ważne, najistotniejsze znaczenie ma możliwość zapoznania się z treścią wypowiedzenia, a nie faktyczne zapoznanie się. Dlatego też w prawie pracy co do zasady stosuje się tak zwaną fikcję doręczenia. Na tej podstawie traktuje się jako doręczoną również taką przesyłkę, która nie została podjęta pomimo jej dwukrotnego awizowania. Zatem w przypadku, gdy pracownik odmówił odbioru przesyłki to i tak znajdujące się w niej oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę było skutecznie złożone z upływem siódmego dnia od powtórnego zawiadomienia o możliwości jej odbioru.

Było, bowiem zasada ta została wyłączona na czas ogłoszonego stanu epidemii. Stało się tak na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 roku o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Zgodnie z jego treścią:

„Nieodebranych pism podlegających doręczeniu za potwierdzeniem odbioru przez operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, których termin odbioru określony w zawiadomieniu o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru przypadał w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, nie można uznać za doręczone w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz przed upływem 14 dni od dnia zniesienia tych stanów.”

Na tej podstawie skutek wywołany złożonym oświadczeniem nastąpi dopiero w chwili doręczenia przesyłki lub przyjęcia fikcji ich doręczenia, która na mocy przywołanego przepisu została odsunięta w czasie. Tym samym, jeżeli pracownik będzie unikał odbioru korespondencji od pracodawcy to w skrajnym przypadku rozwiązanie umowy o pracę może nastąpić dopiero w piętnastym dniu po odwołaniu stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego.

Trzeba jednak pamiętać, że regulacja wprost odnosi się do przesyłek wysyłanych za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Co do zasady, w wyniku zmian wprowadzonych do ustawy Prawo pocztowe od 22 kwietnia 2020 roku, listy polecone bez potwierdzenia odbioru i bez Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru mogą być pozostawiane w skrzynce oddawczej adresata bez pokwitowania. Zatem z doręczenia takiego listu do skrzynki nie można jeszcze wyciągać wniosku, iż jego adresat mógł zapoznać się z jego treścią. Tym samym takie rozwiązanie również może nie być skuteczne.