20.04.2021 r.
3 min

Jaki wpływ na wynagrodzenie ma wadliwe wykonanie produktów lub usług z winy pracownika?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
20.04.2021r.
3 min

Zgodnie z art. 82 § 1 kodeksu pracy, który reguluje skutki wadliwego wykonania produktów lub usług z winy pracownika, za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług wynagrodzenie nie przysługuje. Jeżeli wskutek wadliwie wykonanej pracy z winy pracownika nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie ulega odpowiedniemu zmniejszeniu. Z kolei art. 82 § 2 kodeksu pracy stanowi, iż jeżeli wadliwość produktu lub usługi została usunięta przez pracownika, przysługuje mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi, z tym że za czas pracy przy usuwaniu wady wynagrodzenie nie przysługuje.

Wadliwość produktu lub usługi to mniejsza od zakładanej użyteczność lub wartość w kontekście przeznaczenia produktu lub usługi.

Obniżenie czy pozbawienie pracownika wynagrodzenia możliwe jest tylko wtedy, gdy wadliwość wytworzonego produktu albo usługi wynika z zawinionego niewłaściwego wykonania pracy. Takie stanowisko znajduje poparcie w wyroku Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 29 lutego 2008 r., sygn. akt III APa 272/2006: „Pozbawienie wynagrodzenia na podstawie art. 82 § 1 kodeksu pracy może mieć miejsce jedynie wówczas, gdy zostanie wykazane, że wadliwe wykonanie produktów lub usług nastąpiło z winy konkretnego pracownika. Za niewystarczające uznać należy wskazanie przez pracodawcę, że odpowiedzialność za wadliwie wykonane produkty ponosi cała brygada, w której także pracował powód.”. Wina pracownika, która dotyczy niewykonania albo niewłaściwego wykonania obowiązków, może mieć charakter winy umyślnej albo nieumyślnej.

Między zawinionym oraz niewłaściwym wykonaniem pracy a wadliwością produktu czy usługi musi istnieć adekwatny związek przyczynowy.

Obniżenie albo pozbawienie pracownika wynagrodzenia w związku z wadliwością wytworu pracy nie jest uzależnione od poniesienia przez pracodawcę z tego tytułu szkody.

Pracownik nie nabywa prawa do wynagrodzenia za czas usuwania wady, bez względu na to, czy odbywało się to w normalnym czasie pracy, czy w godzinach nadliczbowych. Za wytworzenie produktu lub usługi otrzymuje wtedy wynagrodzenie stosownie do ostatecznej oceny jakości wytworu.

Niezależnie od powyższego trzeba też pamiętać o instrumentach prawnych przewidzianych w art. 114 – 127 kodeksu pracy, które pozwalają na pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności odszkodowawczej za szkodę wyrządzoną pracodawcy.