08.09.2020 r.
4 min

Jakie działania w zakresie podatkowym musi podjąć pracodawca, który dokonał błędnego rozliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne za pracownika?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
08.09.2020r.
4 min

Pracodawca, który w sposób nieprawidłowy rozliczył składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, obowiązany jest do dokonania korekty dokumentów rozliczeniowych w ZUS. Nie ma natomiast obowiązku dokonywania korekty dokumentów podatkowych. Deklaracje PIT-4R i PIT-11 odzwierciedlają bowiem stan faktyczny istniejący w momencie ich składania, tj. wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a nie wysokość składek należnych. Nie zawierały one zatem błędu. Dokonana przez pracodawcę korekta wysokości składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne winna zostać uwzględniona dopiero w deklaracjach podatkowych za rok, w którym korekta została dokonana (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 9 sierpnia 2011 r., nr IPTPB2/415-203/11-2/MP).

W przypadku gdy w wyniku błędów przy rozliczaniu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne powstaje nadpłata składek, wartość nadpłaty winna zostać zwrócona pracownikowi. ZUS dokonuje zwrotu za pośrednictwem pracodawcy, czyli płatnika składek.

Zwrot nadpłaconych składek stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym pracodawca kwotę zwrotu dolicza do przychodów ze stosunku pracy uzyskanych przez pracownika w miesiącu, w którym zwrot nastąpił, i od tej kwoty pobiera zaliczkę na podatek dochodowy. Wartość zwracanych środków uwzględniana jest również w deklaracji PIT-11 za rok, w którym zwrot został dokonany. Jak wyjaśnił bowiem Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w piśmie z dnia 16 marca 2004 r., nr US-24/2170/415/4/2004: „Kwota nadpłaconych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe sfinansowana przez pracownika, zwrócona przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych za pośrednictwem pracodawcy (płatnika składek), stanowi de facto przychód ze stosunku pracy. Stąd też kwotę zwróconych składek – bez względu na to, czy jest to zwrot składek pobranych od pracownika w ubiegłych latach podatkowych czy w bieżącym roku – pracodawca dolicza do wynagrodzenia i do pozostałych przychodów uzyskanych przez pracownika w danym miesiącu i pobiera zaliczkę na podatek dochodowy, stosownie do postanowień art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku zwrotu składek za lata ubiegłe nie ma podstaw prawnych do korekty PIT-11 sporządzonego przez pracodawcę. Natomiast w PIT-11 sporządzonym za rok, w którym dokonano zwrotu nadpłaconych składek, pracodawca wykazuje całość pobranych z dochodu pracownika składek, a kwotę zwróconych składek wykazuje łącznie z innymi przychodami pracownika”.

Do pokrycia niedopłaty składek na ubezpieczenie społecznie i zdrowotne obowiązany jest pracodawca. Dotyczy to również części składek finansowanych przez pracownika.

Wartość sfinansowanych przez pracodawcę składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód ze stosunku pracy uznaje bowiem również świadczenia pieniężne ponoszone przez pracodawcę
za pracownika.

Rzeczone świadczenie podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu. Tym samym pracodawca powinien wartość sfinansowanych przez siebie składek doliczyć do przychodów ze stosunku pracy za miesiąc, w którym miało miejsce sfinansowanie. Należy je również uwzględnić w deklaracji PIT-11 za rok, w którym pracodawca pokrył niedopłatę (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 stycznia 2010 r., nr IBPBII/1/415-814/09/HK).