22.01.2021 r.
2 min

Obowiązek rejestracji umów o dzieło

Ekspert PCKP

Skopiuj link
22.01.2021r.
2 min

Zgodnie z treścią przywołanego przepisu: „Płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło informuje Zakład o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeżeli umowa taka zawarta zostanie z osobą, z którą nie pozostaje w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy, w terminie 7 dni od dnia zawarcia tej umowy.”

Nowy obowiązek obciąża wszystkich płatników składek i osoby fizyczne, które zawierają umowy o dzieło po 1 stycznia 2021 roku. Zatem podmiot lub jednostka organizacyjna (jak na przykład stowarzyszenie, fundacja, spółka prawa handlowego), który nie jest płatnikiem składek (bo nie zgłasza do ubezpieczeń społecznych co najmniej jednego ubezpieczonego), nie musi informować ZUS o zawartych umowach o dzieło.

Ustawodawca przewidział jednak pewne wyłączenia. Obowiązek ten nie dotyczy umów o dzieło, które:

  • są zawierane z własnym pracownikiem,
  • będą wykonywane na rzecz własnego pracodawcy, ale są zawarte z innym podmiotem,
  • są zawierane z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Wszystkie niezbędne informacje należy przekazać na formularzu RUD papierowo, lub elektronicznie – za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS.

W jednym formularzu RUD można zgłosić maksymalnie do 10 umów o dzieło zawartych z jednym wykonawcą. Umowy zawierane z różnymi wykonawcami dzieła muszą być zgłaszane na oddzielnych formularzach. Co więcej należy pamiętać, że jeżeli z danym wykonawcą zawierane są umowy o dzieło cyklicznie, to zgłoszeniu podlega każda z nich.