ZUS
19.06.2022 r.
2 min

Obowiązki na gruncie ubezpieczeń społecznych w razie zawarcia umowy o dzieło ze zleceniobiorcą

Ekspert PCKP

Skopiuj link
ZUS
19.06.2022r.
2 min

Zawarcie umowy o dzieło nie jest odrębnym tytułem do ubezpieczenia społecznego. Jedyny wyjątek stanowi przypadek, w którym umowa o dzieło zostaje zawarta z pracodawcą, z którym dana osoba pozostaje równocześnie w stosunku pracy, lub z innym podmiotem niż pracodawca, ale w ramach tej umowy praca jest wykonywana na rzecz pracodawcy, z którym osoba ta pozostaje w stosunku pracy.

Powyższy wyjątek nie ma jednak zastosowania, gdy umowę taką zawiera się ze zleceniodawcą. Nie powstaje wtedy dodatkowy tytuł do objęcia ubezpieczeniami społecznymi, a w konsekwencji nie dochodzi do zbiegu tytułów do ubezpieczenia.

Warto przypomnieć, że w 2023 roku może wejść w życie obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne także w przypadku umów o dzieło. Jak na razie nie jest to jeszcze pewne.

Na marginesie można dodać, że od 1 stycznia 2021 roku na płatniku lub osobie fizycznej zlecającej dzieło ciąży obowiązek zgłaszania do ZUS faktu zawarcia umowy o dzieło w terminie 7 dni od daty zawarcia umowy (formularz RUD). Ustawodawca przewidział jednak pewne wyłączenia. Obowiązek ten nie dotyczy umów o dzieło, które:

  • są zawierane z własnym pracownikiem,
  • będą wykonywane na rzecz własnego pracodawcy, ale są zawarte z innym podmiotem,
  • są zawierane z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.