Przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie wskazują sposobu, w jaki pracodawca ma zaznajomić pracownika z aktami prawa wewnętrznego. Wydaje się, że niezwykle istotnym elementem jest umożliwienie pracownikowi przeczytania treści regulacji zakładowych. Wśród praktycznych sposobów można wymienić: określenie miejsca przechowywania regulaminu (sekretariat, kadry), wywieszenie treści regulaminu na tablicy ogłoszeń czy też umieszczenie treści regulaminu w zakładowej sieci internetowej.
W rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki społecznej w sprawie dokumentacji pracowniczej z dnia 10 grudnia 2018 roku ustawodawca określił rodzaje dokumentów, które powinny znaleźć się w aktach osobowych pracownika. Na tej podstawie w części B (oświadczenia lub dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika) pracodawca powinien umieścić (§ 3 pkt 2 lit. e, f rozporządzenia) potwierdzenie zapoznania się przez pracownika:
- z treścią regulaminu pracy (art. 1043 § 2 kodeksu pracy) albo obwieszczenia (art. 150 § 7 kodeksu pracy w związku z art. 1043 kodeksu pracy),
- z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 2374 § 3 kodeksu pracy),
- z zakresem informacji objętych tajemnicą określoną w odrębnych przepisach dla danego rodzaju pracy, zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji,
- a także potwierdzenie poinformowania pracownika:
- o warunkach zatrudnienia (art. 29 § 3 i art. 291 § 2 kodeksu pracy) oraz o zmianie warunków zatrudnienia (art. 29 § 32 i art. 291 § 4 kodeksu pracy),
- o celu, zakresie oraz sposobie zastosowania monitoringu (art. 222 § 8 Kodeksu pracy),
- o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami (art. 226 pkt 2 Kodeksu pracy),
Niezależnie od treści przywołanego wyżej rozporządzenia, również w kodeksie pracy można odnaleźć regulację nakładającą na pracodawcę obowiązek przedstawienia regulaminu pracy do wiadomości pracowników. W świetle art. 1043 § 2 kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed dopuszczeniem pracownika do pracy. Ponadto, w przypadku zmian w treści regulaminu pracy, wchodzi on w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Choć w kodeksie pracy nie odnajdziemy wprost artykułu, z którego wynikałaby konieczność zapoznania pracownika z regulaminem wynagradzania to należy z całą pewnością przyjąć, iż pracodawca powinien postępować podobnie jak w przypadku regulaminu pracy. Zgodnie bowiem z art. 772 § 6 kodeksu pracy regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.