07.08.2018 r.
2 min

Premia za brak absencji chorobowej

Ekspert PCKP

Skopiuj link
07.08.2018r.
2 min

Na wynagrodzenie pracownika składa się wynagrodzenie zasadnicze oraz różnego rodzaju dodatki do wynagrodzenia. Obowiązkowym składnikiem wynagrodzenia jest wynagrodzenie zasadnicze. Przysługuje ono za pracę wykonaną. Wynagrodzenie zasadnicze może zostać ustalone w postaci stawki miesięcznej, godzinowej lub akordowej.

Dodatkowe składniki wynagrodzenia mogą przybrać różną postać: dodatków, premii, nagród itp. Część z nich ma swoje źródła w przepisach powszechnie obowiązującego prawa, np. dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych w art. 1511 kodeksu pracy, dodatek za pracę w porze nocnej w art. 1518 kodeksu pracy. W przypadku zaistnienia ustawowo określonych przesłanek na pracodawcy ciąży obowiązek ich wypłacenia. Dodatkowe składniki wynagrodzenia mogą mieć swoje źródło także w aktach wewnątrzzakładowych, np. w regulaminie wynagradzania lub w regulaminie pracy. Pracodawca może rzeczone składniki wynagrodzenia ukształtować dowolnie. Jednakże nie mogą one naruszać powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy.

Do składników nieobowiązkowych należy premia za brak absencji chorobowej, zwana również premią za niechorowanie. Wskazana powyżej premia ma na celu wynagrodzenie pracowników, którzy przepracowali efektywnie pełen wymiar czasu pracy, bez wystąpienia niezdolności do pracy spowodowanej chorobą.

Pracodawca winien określić w regulaminie zasady przyznawania premii za brak absencji chorobowej. Może ona zostać ukształtowana jako dodatkowy składnik wynagrodzenia, który przysługuje pracownikom, którzy w ogóle nie korzystali ze zwolnień lekarskich. Może ona także stanowić składnik wynagrodzenia, którego wysokość maleje w miarę występowanie niezdolności do pracy spowodowanej chorobą.

Pracodawca, który zdecydował się na wprowadzenie premii za brak absencji chorobowej, musi liczyć się z tym, iż w obawie przed utratą premii chorzy pracownicy będą przychodzić do pracy. Nie tylko będą zarażać pozostałych pracowników, ale także mogą przyczyniać się do pogorszenia swojego stanu zdrowia. Wpłynie to negatywnie na efektywność pracy.