12.11.2021 r.
3 min

Rozliczenie subwencji finansowej 2.0

Ekspert PCKP

Skopiuj link
12.11.2021r.
3 min

Podobnie jak w przypadku Tarczy Finansowej 1.0 beneficjenci subwencji 2.0 będą składali oświadczenie o rozliczeniu za pomocą bankowości elektronicznej tego samego banku, za pośrednictwem którego wnioskowali o wsparcie. To jednak jedno z nielicznych podobieństw do pierwotnego programu przygotowanego przez PFR. Przedsiębiorcy nie będą mogli skorzystać już z wstępnie przygotowanego wniosku, różny będzie również numer rachunku bankowego, na który będą dokonywali zwrotu subwencji. Wnioskując o wsparcie MŚP musiał przedstawić prognozę przychodów i kosztów stałych w okresie listopad-grudzień 2020 roku i styczeń-marzec 2021 roku. Obecnie, dla potrzeb rozliczenia, będzie musiał przedstawić te same dane, już w rzeczywistej wysokości. Jeżeli wysokość otrzymanej subwencji będzie wyższa od tej, która byłaby należna na podstawie realnych danych to przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu nadwyżki do 15 marca 2022 roku. W celu udokumentowania przedstawionych wartości przychodów i kosztów stałych do oświadczenia należy dołączyć wygenerowane z programu księgowego pliki JPK_PKPiR bądź JPK_KR (w zależności od rodzaju prowadzonej dokumentacji księgowej) w formacie .xml za okres listopad-grudzień 2020 roku i styczeń-marzec 2021 roku. Przedsiębiorcy, którzy rozliczą nadwyżkę oraz będą nieprzerwanie prowadzić działalność gospodarczą do 31 grudnia 2021 roku otrzymają całkowite umorzenie subwencji. Termin na rozliczenie upłynie 15 stycznia 2022 roku.

19 stycznia 2022 roku do rozliczeń przystąpią mikroprzedsiębiorcy. Najmniejsze firmy będą mogły zostać zwolnione z obowiązku zwrotu subwencji finansowej, jeżeli nieprzerwanie funkcjonowały do 31 grudnia 2021 roku oraz utrzymały średni poziom zatrudnienia w 2021 roku w porównaniu do liczby pracowników, na którą otrzymali wsparcie. Nie ma potrzeby, aby przedsiębiorca załączał w systemie bankowości elektronicznej jakiekolwiek dokumenty. Wszystkie niezbędne dane PFR uzyska na własną rękę z ZUS.

W odpowiedzi na przedstawione przez przedsiębiorcę informacje PFR wyda decyzję o umorzeniu subwencji w 100%, częściowym umorzeniu i obowiązku zwrotu pozostałej części uzyskanego wsparcia, obowiązku zwrotu subwencji w pełnej wysokości albo o wezwaniu do wyjaśnienia okoliczności budzących wątpliwości. Data wydania decyzji nie będzie uzależniona od chwili złożenia oświadczenia o rozliczeniu. Zgodnie z harmonogramem decyzji PFR należy spodziewać się w kwietniu 2022 roku.