

Szkolenie „Specjalista ds. kadr - kurs prawa pracy od podstaw” to kompendium wiedzy z zakresu prawa pracy. Uczestnicy poznają powszechnie obowiązujące prawo i dowiedzą się jak zastosować je w praktyce.
Szkolenie skierowane jest do osób początkujących, które nie miały (bądź miały w niewielkim stopniu) do czynienia z zagadnieniami personalnymi. Polecamy to szkolenie również pracownikom działów HR, kadr, płac, księgowości, pracownikom biur rachunkowych, absolwentom uczelni ekonomicznych, którzy chcą poszerzyć praktyczną wiedzę z zakresu zagadnień objętych programem szkolenia.
Ze szkolenia dowiecie się Państwo jak:
- przeprowadzać rekrutację, aby była ona zgodna z przepisami prawa,
- zatrudniać pracowników,
- planować i rozliczać czas pracy,
- dyscyplinować pracowników,
- zwalniać pracowników,
- prowadzić dokumentację pracowniczą,
- wystawiać świadectwa pracy,
- i wiele innych.
Szkolenie realizowane w dniach:
12-13.10.2023 r. oraz 19-20.10.2023 r. (4 dni)
Prowadzący: | ||
Joanna Cur | ||
Radca prawny, specjalistka prawa pracy, mentor, szkoleniowiec, wykładowca akademicki. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie, w tym 10-letnie w praktyce prawa HR, w szczególności w zakresie rekrutacji, zatrudniania i zwolnień pracowników (indywidualnych i grupowych), zatrudniania pracowników tymczasowych i outsourcingu usług. Ponadto specjalizuje się w zagadnieniach związanych z równym traktowaniem w zatrudnieniu. Ceniona za biznesowe podejście i skuteczność. Prowadzi szkolenia i warsztaty z zakresu prawa HR. Wielokrotnie była prelegentem na ogólnopolskich konferencjach w zakresie prawa pracy. Jest autorką artykułów o tematyce prawniczej i HR, które ukazały się m.in. w: „Forbes Polska”, „Rzeczpospolita”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Gazeta Wyborcza”, „Press.pl”, „HR Business Partner”, „Edukacja Prawnicza”, „HR na Szpilkach”, „Hello Zdrowie”. + czytaj więcej |
||
Termin szkolenia: | Godzina: | Harmonogram: |
Zobacz >> |
Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia:
Dzień 1:
1. Prawne aspekty rekrutacji pracowników:
- Ogłoszenie o pracę - jak je prawidłowo przygotować?
- Dokumenty w rekrutacji: CV oraz list motywacyjny - jakich danych można żądać od kandydata na Pracownika?
- Rozmowa rekrutacyjna - jakich pytań nie można zadawać kandydatowi? Co zrobić, aby jednak uzyskać odpowiedzi na nurtujące nas pytania?
- Pozyskiwanie informacji o kandydacie z portali społecznościowych (np. facebook) oraz branżowych (np. Linkedin) - ustalenie dopuszczalności takich metod,
- Sprawdzanie referencji (kiedy dopuszczalne)?
- Okres przetwarzania danych kandydatów. Co to w praktyce oznacza?
2. Zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej:
- Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne,
- Różnice pomiędzy umową o dzieło, umową zlecenia, a umową B2B,
- Jakie informacje zawrzeć w umowie cywilnoprawnej, aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi roszczeniami,
- Czy na pewno mogę zawrzeć umowę cywilnoprawną zamiast umowy o pracę?
- Konsekwencje przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę,
3. Zasady zatrudniania na podstawie umowy o pracę:
- Nawiązywanie stosunku pracy.
- List intencyjny a umowa przedwstępna - jakie informacje zawrzeć, aby w przypadku wycofania się pracodawcy z zatrudnienia pracownika nie być narażonym na pozwy sądowe.
- Ile umów na okres próbny może mieć pracownik? Jakie są wyjątki,
- Jakie zmiany w zakresie umów na okres próbny wynikają z dyrektywy w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy?
- Limity przy zatrudnieniu na czas określony oraz wyjątki,
- W jaki sposób można zawierać umowy na czas zastępstwa pracownika?
- Jakie elementy należy zawrzeć w umowie o pracę?
- Jakie dane osobowe przyszłego pracownika mogę przetwarzać przed samym zatrudnieniem?
- Jakie dokumenty poza umową o pracę muszę przygotować dla pracownika?
- Jak sporządzić nową informację o warunkach zatrudnienia?
- Data podpisania umowy o pracę a data rozpoczęcia pracy,
Dzień 2:
1. Praca zdalna:
- Jakie wymogi musi spełnić pracodawca, aby mógł polecić pracownikowi pracę zdalną?
- Czy można w każdym czasie odwołać pracownika z pracy zdalnej?
- Co z ochroną danych osobowych klientów i pracowników podczas pracy zdalnej?
- Co z bezpieczeństwem i higieną pracy w pracy zdalnej? Co z wypadkami?
- Jak potwierdzać i rozliczać czas pracy w pracy zdalnej?
- Praca zdalna stała lub praca hybrydowa, a praca okazjonalna,
2. Zwalnianie pracowników:
- Sposoby rozwiązywania umów o pracę,
- Jak prawidłowo wręczyć wypowiedzenie? Jak reagować na niecodzienne sytuacje?
- Kiedy w wypowiedzeniu należy podać przyczynę? Jak ją sformułować w dokumencie?
- Przyczyna: Utrata zaufania pracodawcy. Czy to na pewno dobry pomysł?
- Co ze zwolnieniem pracownika z obowiązku świadczenia pracy?
- Rozwiązywanie umów o pracę na odległość, np. podczas pracy zdalnej,
- Ochrona pracowników przed wypowiedzeniem umowy o pracę,
- Czy wypowiedzenie umowy o pracę można cofnąć?
- Rozwiązanie umowy o pracę z powodu długotrwałej nieobecności pracownika - kiedy możliwe?
- Zwolnienie dyscyplinarne - kiedy możliwe?
Dzień 3:
1. Czas pracy - najbardziej problematyczne zagadnienia:
- Czas pracy - najważniejsze definicje,
- Nadgodziny i ich rekompensowanie,
- Jak rozliczyć nadgodziny w sobotę i niedzielę?
- Polecenie pracy w nadgodzinach. Kto może odmówić?
- Jak rozliczać nadgodziny w systemie zadaniowego czasu pracy?
- Podróże służbowe a czas pracy,
- Szkolenia, a czas pracy,
- Czas pracy niepełnoetatowców - nadgodziny czy dopełnienie?
- Czas pracy osób niepełnosprawnych - przywileje pracownika i obowiązki pracodawcy,
- Lista obecności i RCP a ewidencja czasu pracy,
- Odpracowanie czasu wolnego pracownika,
- Przerwy wliczane oraz niewliczane do czasu pracy,
Dzień 4:
1. Odpowiedzialność porządkowa pracowników:
- Rodzaje kar porządkowych,
- Czy można nałożyć na pracownika karę pieniężną?
- Kto nakłada karę?
- Co w praktyce oznacza wysłuchanie pracownika?
- Jak wygląda procedura odwoławcza od nałożenia kary?
2. Urlopy pracownicze:
- Urlop wypoczynkowy, a pierwsza praca,
- Jak proporcjonalnie obliczyć urlop pracownika?
- Czy można udzielić urlopu na godziny?
- Urlop wypoczynkowy, urlop bezpłatny, wolne dodatkowe dni,
- Urlopy związane z rodzicielstwem: macierzyński, rodzicielski, wychowawczy, ojcowski,
- Urlop opiekuńczy oraz zwolnienie z tytułu siły wyższej.
3. Dokumentacja pracownicza:
- Co zawierają akta osobowe i pozostała dokumentacja pracownicza? Na jakie zmiany należy zwrócić szczególną uwagę.
- Jak liczyć okres przechowywania akt osobowych? Kiedy obowiązuje 10-letni, a kiedy 50-letni okres przechowywania akt osobowych? W jakich sytuacjach i na jakich warunkach można ten okres skrócić.
- Jakie są okresy przechowywania pozostałej dokumentacji pracowniczej,
- Co w wypadku ponownego zatrudnienia tego samego pracownika - czy można kontynuować prowadzenie dotychczasowej dokumentacji pracowniczej.
- Jaka dokumentacja musi być prowadzona w formie pisemnej, a jaka może być w formie elektronicznej? Jak wdrożyć zmianę dokumentacji papierowej na elektroniczną i elektroniczną na papierową.
- Dostęp do dokumentacji pracowniczej - najczęstsze uchybienia przy wydawaniu kopii dokumentacji w formie papierowej i elektronicznej na wniosek pracownika.
- Świadectwa pracy - komu, kiedy i w jaki sposób wystawić.
2400,00 zł netto (2952,00 zł brutto) cena zawiera 23% VAT,
2400,00 zł zw. z VAT dla opłacających szkolenie w 70% lub całości ze środków publicznych
Cena obejmuje:
- dostęp do szkolenia online w czasie jego trwania (na żywo);
- autorskie materiały szkoleniowe;
- imienny certyfikat uczestnictwa.
- możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia i zaraz po zakończeniu części merytorycznej;
- niewielkie grupy – pozwala to prowadzącemu na bardziej indywidualne potraktowanie tematów zgłaszanych przez uczestników;
- materiały merytoryczne wysyłane do uczestników przed szkoleniem, co ułatwia aktywny i efektywny udział w nim;
- aktualność – reagujemy na bieżąco na wszystkie istotne zmiany w przepisach, a nawet na projekty ustaw;
- certyfikat ukończenia szkolenia wysyłany w formie elektronicznej w ciągu 5 dni roboczych po jego zakończeniu.


Warunki techniczne uczestnictwa w szkoleniu:
- stabilny dostęp do Internetu;
- podłączone głośniki lub słuchawki;
- włączona głośność w komputerze;
- instalacja oprogramowania do obsługi transmisji.


