16.06.2020 r.
2 min

Spółka cywilna, a obowiązki wobec ZUS

Ekspert PCKP

Skopiuj link
16.06.2020r.
2 min

Każdy ze wspólników spółki cywilnej opłaca i deklaruje składki z tytułu indywidualnej działalności odrębnie. Jeżeli prowadzą jednoosobową działalność, z której osiągają przychody,  a spółka jest dla nich dodatkowym źródłem przychodu, mają obowiązek opłacać składki na ubezpieczenia emerytalne rentowe i wypadkowe tylko z jednej formy prowadzonej działalności, natomiast od każdej z rodzajów prowadzonych działalności zapłacą składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Jeżeli jednak działalność jest prowadzona tylko i wyłącznie w formie spółki cywilnej, zapłacą składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe oraz jedną składkę na ubezpieczenie zdrowotne jako przedsiębiorcy. Mogą również zgłosić się do dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego.

Zgłoszenia do ubezpieczeń w ZUS w tym przypadku powinien dokonać indywidualnie każdy ze wspólników w formularzu ZUS ZFA. Powinni również dokonać zgłoszenia spółki w formularzu  ZUS ZPA, jeśli będą zatrudniać pracowników. Zgłoszenia spółki jako płatnika składek należy dokonać w momencie zgłoszenia do ubezpieczeń pierwszego pracownika, a wyrejestrować w formularzu ZUS ZWPA z chwilą wyrejestrowania ostatniej zatrudnianej osoby. Wyrejestrowanie spółki w ZUS nie oznacza jednak jej likwidacji i wykreślenia z CEiDG, bowiem wspólnicy nadal mogą osiągać przychody ze spółki nie zatrudniając nikogo.

Podstawa prawna:

Art. 6 ust.1 pkt. 5, art. 8 ust.6 pkt. 1  ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2017r. poz. 1778 ze zm.)