10.12.2019 r.
2 min

Sprostowanie świadectwa pracy

Ekspert PCKP

Skopiuj link
10.12.2019r.
2 min

Zdarzają się sytuacje, w których informacje zamieszczone w świadectwie pracy są błędne lub niekompletne. Wtedy zachodzi konieczność sprostowania świadectwa pracy. Jeśli pracownik zauważy pomyłkę, to musi wystąpić ze stosownym wnioskiem do pracodawcy w terminie 14 dni od daty jego otrzymania. Warto zaznaczyć, że w treści świadectwa pracy powinno zostać zawarte pouczenie o możliwości wystąpienia o sprostowanie świadectwa pracy.

Jeśli pracodawca uzna dokument za wadliwy, to w ciągu 7 dni powinien wydać nowe świadectwo pracy, które będzie zawierało prawidłowe informacje. W przypadku gdy pracodawca tego wniosku nie uwzględni i nie wprowadzi zmian w treści dokumentu, pracownikowi przysługuje prawo wystąpienia do sądu pracy w terminie 14 dni od otrzymania odmowy z roszczeniem o sprostowanie świadectwa pracy.

W ostatnim czasie doszło do wydłużeniem terminów wystąpienia zarówno do pracodawcy, jak i do sądu z roszczeniem o sprostowanie świadectwa pracy. Zgodnie z treścią uzasadnienia do projektu nowelizacji uprzednio obowiązujące, siedmiodniowe, terminy były zbyt krótkie i często dopiero po ich upływie ujawniała się konieczność sprostowania świadectwa pracy.

Jeśli zaś to pracodawca dostrzeże błąd w wystawionym przez siebie świadectwie pracy, powinien z własnej inicjatywy dokonać jego korekty, wystawiając nowy dokument z bieżącą datą. W interesie pracodawcy jest również sporządzenie załącznika do tak sporządzonego nowego świadectwa pracy, wskazującego na przyczyny wystawienia nowego dokumentu. Pracodawca powinien także przechowywać pierwotnie wydany dokument, mimo że zawiera on błędy. Dopiero taki komplet informacji będzie stanowił dostateczny sposób wykazania, iż pracodawca zachował wszelkie terminy i tryby prawidłowego wydania pracownikowi świadectwa prac, jak również dołożył wszelkich starań, aby treść świadectwa pracy była zgodna ze stanem faktycznym.