27.07.2021 r.
1 min

W jakich sytuacjach pracodawca nie musi wypłacić pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
27.07.2021r.
1 min

W § 3 przywołanego artykułu ustawodawca przewidział pewne wyjątki, które pozwalają pracodawcy zwolnić się od obowiązku wypłaty ekwiwalentu. Są to następujące przesłanki:

  • zawarcie kolejnej umowy o pracę bezpośrednio po ustaniu poprzedniej umowy o pracę przez pracodawcę i pracownika,
  • uzgodnienia stron stosunku pracy co do wykorzystania urlopu w okresie pozostawania w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę.

Jeżeli zaistnieją powyższe okoliczności, to dojdzie do najbardziej pożądanej sytuacji, czyli do udzielenia urlopu wypoczynkowego w naturze.

Powszechnie występujący w doktrynie pogląd pozwala uznać za umowę zawartą bezpośrednio po ustaniu wcześniejszego stosunku pracy umowę, do której zawarcia dochodzi najpóźniej w dniu następującym po dniu rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy, nawet jeżeli przewiduje ona nawiązanie stosunku pracy w terminie późniejszym. Nie można zapomnieć, aby w nowej umowie o pracę lub odrębnym porozumieniu zawrzeć postanowienie dotyczące wykorzystania urlopu przysługującego na podstawie poprzedniej umowy o pracę w ramach nowego stosunku pracy.