13.06.2019 r.
3 min

W jakim trybie pracodawca ustala regulamin wynagradzania?

Ekspert PCKP

Skopiuj link
13.06.2019r.
3 min

Zgodnie z przywołanym przepisem obowiązek przygotowania regulaminu pracy obciąża pracodawcę. Tylko w przypadku objęcia pracodawcy zakresem działania zakładowej organizacji związkowej jest on obowiązany do uzgodnień z tym przedstawicielstwem pracowniczym.

W orzecznictwie nie budzi wątpliwości, że jeżeli u pracodawcy działa tylko jedna organizacja związkowa, to bez uzgodnienia z nią regulamin nie może wejść w życie (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 12 lutego 2004 r., sygn. akt I PK 349/03). Kodeks pracy nie reguluje natomiast kwestii, gdy u pracodawcy działa kilka organizacji związkowych. W takim przypadku zastosowanie ma art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych, zgodnie z którym w sprawach wymagających zawarcia porozumienia lub uzgodnienia stanowiska z zakładowymi organizacjami związkowymi organizacje te przedstawiają wspólnie uzgodnione stanowisko. Sposób ustalania i przedstawiania tego stanowiska przez wyłonioną do tych spraw wspólną reprezentację związkową określa porozumienie zawarte przez organizacje związkowe. W przypadku, gdy w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania organizacje związkowe albo organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 253 ustawy o związkach zawodowych nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni, decyzje w tych sprawach podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych (art. 30 ust. 6 ustawy o związkach zawodowych).

Jak stanowi art. 772 § 6 kodeksu pracy regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.

Regulamin wynagradzania, który nie został ustalony na piśmie i podany do wiadomości pracowników w sposób określony w art. 772 § 6 kodeksu pracy, nie obowiązuje jako akt prawny. Nie jest to problem formy czynności prawnej, lecz problem procesu stanowienia prawa pracy (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 października 2004 r., sygn. akt I PK 569/03).

Pracodawca ma obowiązek zawiadomić pracowników o wejściu regulaminu w życie, o jego zmianach oraz o utracie mocy obowiązującej, a także dostarczyć zakładowej organizacji związkowej niezbędną liczbę egzemplarzy regulaminu. Do obowiązków pracodawcy należy również udostępnienie na żądanie pracownika do wglądu tekst regulaminu i wyjaśnienie jego treści. Trzeba w tym miejscu podkreślić, że „wejście w życie regulaminu nie zależy od tego, czy i kiedy pracodawca udostępnił pracownikowi jego treść” (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 21 lipca 1999 r., sygn. akt I PKN 165/99).