08.08.2013 r.
4 min

Wydawanie świadectw pracy przy zatrudnieniu terminowym według PIP

Ekspert PCKP

Skopiuj link
08.08.2013r.
4 min

Sytuacje obligujące pracodawcę do wydania świadectwa pracy

Aktualnie obowiązujące przepisy przewidują dwie sytuacje, w których pracodawca wydaje świadectwo pracy:

  • Ustanie zatrudnienia oraz
  • Potwierdzenie okresów zatrudnienia na podstawie umów terminowych zawartych w okresie 24 miesięcy.

W pierwszej sytuacji pracodawca ma obowiązek rozliczyć się z pracownikiem z dniem ustania zatrudnienia. Oznacza to konieczność uregulowania należności finansowych, jak również powstanie obowiązku wydania świadectwa pracy. Jeżeli nie jest możliwe wręczenie dokumentu potwierdzającego m.in. zatrudnienie pracownika w tym dniu, pracodawca powinien uczynić to nie później niż w ciągu 7 dni od daty ustania zatrudnienia.

W drugim przypadku, jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.

Stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy z 16 lutego 2012 r. w sprawie wydawania świadectw pracy przy zatrudnieniu terminowym

W swoim stanowisku z 16 lutego 2012 r. Główny Inspektorat Pracy dokonał analizy zagadnień dotyczących wydawania świadectw pracy przy zatrudnieniu terminowym, a mianowicie rozstrzygnął kwestie wpływu przerw w zatrudnieniu na bieg 24-miesięcznego terminu oraz momentu wydania świadectwa pracy w przypadku zatrudnienia pracownika na podstawie umowy na czas nieokreślony przed upływem 24-miesięcy.

Zasadą jest wydanie świadectwa pracy w dniu upływu 24 miesięcy licząc od dnia zawarcia pierwszej z umów terminowych. Wyjątek dotyczy sytuacji, w której rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu. Wówczas świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o pracę. Zdaniem GIP, na bieg tego terminu nie mają wpływu ewentualne przerwy w zatrudnieniu. Jeżeli pierwsza umowa o pracę na czas określony została zawarta w dniu 09.01.2012 r., to niezależnie od 2-miesięcznej przerwy w zatrudnieniu, wydanie świadectwa pracy powinno nastąpić najpóźniej w dniu 08.01.2014 r.

GIP podkreślił, iż pozostawanie w zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w dniu, w którym mijają 24 miesiące od zawarcia pierwszej umowy terminowej, nie ma wpływu na obowiązek wydania zbiorczego świadectwa pracy, obejmującego okres zatrudnienia na podstawie umów terminowych. Jeżeli przykładowo pracownik został zatrudniony na 3-miesięczny okres próbny, po upływie którego strony zawarły umowę na czas określony (1 rok), a bezpośrednio po niej umowę na czas nieokreślony, wydanie świadectwa pracy obejmującego okres zatrudnienia na podstawie umów terminowych powinno nastąpić po 24 miesiącach licząc od dnia zawarcia umowy na okres próbny (a więc w trakcie trwania umowy na czas nieokreślony).

Za dopuszczalne należy jednak uznać również wcześniejsze wydanie świadectwa pracy – po rozwiązaniu umowy na czas określony. Działanie takie nie będzie bowiem naruszać interesów pracownika. Przepisy nie przewidują też sankcji dla pracodawcy, który wydał pracownikowi zbiorcze świadectwo pracy przed upływem okresu 24 miesięcy.

Zobacz szkolenia:

Zobacz szkolenia: